LA UNIÓ i el conjunt del sector apícola valencià denuncia la desídia i falta de solucions als problemes de l'apicultura per part de la Generalitat

LA UNIO - 15 Oct, 2021

Conselleria no respon a les peticions de reunions del sector des de juliol, segueixen amb la pinyolà sense solucions i no donen ajudes agroambientals, entre altres assumptes

LA UNIÓ i la totalitat del sector apícola de la Comunitat Valenciana (organitzacions professionals agràries, cooperatives i empreses) denuncien la desídia i falta de solucions als problemes del sector de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Transició Ecològica i Emergència Climàtica durant els últims mesos.

Totes elles consideren que si no existeix una resposta adequada i diligent per part dels representants agraris de la Generalitat estudiaran convocar un nou calendari de protestes davant el “menystinc” evident al fet que es veuen exposades.

El passat 8 de juliol les organitzacions agràries LA UNIÓ, AVA-ASAJA, ASAJA Alacant, APAC, UPA, ARVA i CCPV-COAG, al costat de les associacions ANAE i Promiel, van enviar una carta a la Conselleria d'Agricultura on sol·licitaven una reunió per a analitzar les ajudes a fi de millorar les condicions de producció i comercialització de mel en la Comunitat Valenciana. Transcorreguts ja més de tres mesos des d'aquesta, ningú de la Conselleria s'ha dignat si més no a contestar.

A Andalusia, Castella i Lleó, Catalunya, Extremadura o Múrcia -comunitats autònomes rellevants en el sector apícola al costat de la Comunitat Valenciana- sí han augmentat el pressupost d'eixes ajudes per als seus apicultors enguany i afegit millores com un segon tractament. Aquest augment del pressupost es basa en una aportació del 50% per part de la Comissió Europea, un 25% el Ministeri d'Agricultura i un 25% la comunitat autònoma. Pel que sembla la Generalitat no vol aportar eixa pujada i per això es nega a reunir-se amb el sector.

A part de tot això, se segueix amb l'Acord de la pinyolà sense solucions a curt termini per als apicultors valencians als quals se'ls continua impedint produir amb normalitat mel de flor del taronger, no es concedeix ajudes agroambientals malgrat els beneficis per al medi ambient de la pol·linització apícola, cada vegada existeixen més problemes relacionats amb la mortaldat d'abelles per malalties i, malgrat això, es continua amb una estratègia de no escoltar el sector, sense una comunicació bilateral que sí que es produeix en altres comunitats autònomes, on existeix una comunicació fluida i estable amb les organitzacions apícoles més representatives, així com amb el suport evident que s'atorga des de les pròpies institucions europees al sector apícola.